21. července 2009

Jablunkovské šance

Následuje minizápis z minivýletu. Za účelem naprosto nesouvisejícím s historií a vojenstvím jsem o víkendu navštívil Jablunkov, a využil jsem této příležitosti k jednodenní procházce po zbytcích opevnění v okolí Jablunkova. Nakonec jsem navštívil jen dvě lokality, a to Bukovec a šance u Mostů. Ty mě pouze překvapily svou rozlehlostí, nicméně "výzkum" jsem zaměřil na Bukovec. Disponuje nekvalitní a nepřesnou mapou z mapy.cz jsem malé opevnění nad Bukovcem našel spíše bunkrologickým instinktem (a obdivoval volejbalové hřiště, kteří si místní zřídili mezi valy, ačkoliv místo tam na něj není a hřiště je proto částečně na rampách pro děla). Malé čtvercové valy pro čtyři děla se nacházejí na klasickém příbrdku, vybíhajícím z většího a o něco málo vyššího kopce. Podle hrady.cz se další šance nacházely právě na onom kopci (zvaném Kempa). Bohužel jsem si před výpravou nepřečetl text pořádně, a proto jsem toto místo nezkoumal. Autor textu tvrdí, že krom něho nikdo dosud nepopsal, jak šance uváděné na tomto kopci vypadají, a uvádí tři objekty okolo vrcholku kopce. K tomu můžu dodat pouze to, že to zní jedině logicky. Při pohledu ze svahu na opačné straně vesnice je totiž jasné, že stavět opevnění na vrcholu Kempy bylo by značně nerozumné - kopec je příliš plochý a jeho vršek je také příliš velký na obehnání valy. Navíc zachované malé šance se nacházejí asi 6OO metrů od vrcholku Kempy (jednotlivé šance v okolí Jablunkova jsou od sebe jinak vždy vzdáleny několik kilometrů). Opevnění na tomto kopci tedy bylo nejspíše skutečně tvořeno několika malými šancemi okolo vrcholku kopce (je možné že jeho součástí byly i ony dělostřelecké). Nicméně na podrobnější prozkoumání z mé strany budou muset tyto šance ještě počkat.

Žádné komentáře: